Czy picie wody jest zdrowe? Jaką wodę wybrać?

Woda źródlana czy mineralna? Woda schłodzona, czy ciepła? I wreszcie fundamentalne pytanie: gazowana czy niegazowana? Jaką wodę wybrać i czy picie regularne wody jest zdrowe? Kilka ciekawych faktów właśnie tutaj!

Woda mineralna i źródlana – co to jest?

Butelka wody, nalewanie
Butelka wody, zdjęcie poglądowe

Woda (chemicznie monotlenek diwodoru lub H2o) uważana jest za źródło życia. I rzeczywiście woda to ponad 60% masy dorosłego człowieka (wartość uśredniona). Mówi się nawet, że aby funkcjonować należy przyjąć min. 2 litry wody w ciągu doby. Tu właśnie pojawia się pytanie: czy musi to być wyłącznie czysta woda mineralna albo źródlana?

Zanim jednak odpowiemy na to pytanie wyjaśnimy różnice między wodą źródlaną a mineralną. Woda mineralna – jak sama nazwa wskazuje – ma w sobie rozpuszczone minerały. Ich ilość określają specjalne normy. Bez ich spełnienia nie można sprzedawać wody pod nazwą “mineralna”. Trafiają się też wody mineralizowane, w których sztucznie (nie znaczy “niezdrowo”!) rozpuszcza się minerały takie jak wapń, potas, magnez i inne. Zwykle w wodzie mineralnej rozpuszczonych jest jest powyżej 500 mg/l, lecz nie więcej niż ok 1000 mg/l minerałów.

Woda źródlana zawiera zwykle poniżej 500 mg/l substancji mineralnych. Zwykle jednak są to znikome ilości, więc można powiedzieć, iż jest to czysta bądź prawie czysta woda.

Którą wodę wybrać? Mineralną czy źródlaną?

Tak naprawdę wszystko zależy od preferencji i sytuacji. Podczas upałów ważniejsze jest jednak, aby pić dużo wody. Dostarczenie do organizmu tego życiodajnego płynu jest ważniejsze niż ilość zawartych w nim minerałów. Jest jednak małe “ale”.

Jeśli dostarczamy naszemu organizmowi witamin, minerałów i wszelkich składników w codziennej diecie, śmiało możemy pić wodę źródlaną, gdyż prawdopodobnie mineralna wiele w naszym życiu nie zmieni. Jeśli zaś długo przebywamy na słońcu, nie mamy czasu zjeść lub nie mamy na to ochoty, wtedy wybierzmy wodę mineralną. Uzupełni ona niedobory minerałów redukując uczucie zmęczenia.

Czy woda może zaszkodzić?

Tak. Po pierwsze, jeśli woda jest zanieczyszczona np. jakąś bakterią po otwarciu, może być szkodliwa i powodować pewne nieprzyjemności, np biegunkę. Dlatego starajmy się nie pic wody z gwintu i po otwarciu nie zostawiać jej w wysokich temperaturach.

Niewiele osób też wie, że woda może pomóc lub przeszkodzić w leczeniu różnych schorzeń. Np. przy leczeniu kamicy nerkowej stosuje się wody mineralne zawierające różne minerały w różnych proporcjach. Wszystko zależy od przyczyny kamicy lub złogów nerkowych. I tu warto podkreślić, że zastosowanie niewłaściwej wody, może nie przynieść efektów lub – w najgorszym wypadku – utrudnić leczenie.

Picie wody w nadmiarze może powodować również szybkie wypłukiwanie się z organizmu elektrolitów, soli mineralnych i innych ważnych substancji. Po wypiciu 6 litrów wody w krótkim czasie można nawet spowodować groźne dla życia zatrzymanie pracy nerek, zaburzenie procesów metabolicznych albo spowodować rozrzedzenie krwi i spadek jej saturacji.

Podsumowanie

Picie czystej wody (niesmakowej) mineralnej lub źródlanej jest jak najbardziej wskazane. Zwłaszcza podczas upałów i wysiłku fizycznego. Należy jednak pamiętać, że sama woda pita dzień w dzień nie wystarczy. Organizm potrzebuje czasami bardziej bogatych w składniki odżywcze cieczy i pokarmów, dlatego nie bójmy się zainwestować w dobry sok lub nektar! Nie bójmy się też pić wody, bo w przeważającej większości przypadków jest to zdrowe i wskazane! W razie wątpliwości skonsultuj się z lekarzem rodzinnym lub farmaceutą!

Obserwuj i podziel się:
Facebook
Twitter

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *