Kontrolka od oleju (smarowania) – przyczyny i objawy!

Kontrolki poziomu oleju lub niskiego ciśnienia oleju w kolorze czerwonym nie zwiastują zwykle niczego dobrego. Część kierowców jednak nie zdaje sobie sprawy, jakie konsekwencje dla ich maszyn może mieć zignorowanie którejkolwiek z przedstawionych na zdjęciu kontrolek. Nazywane są różnie i w różnych pojazdach mogą pojawiać się w odmiennych okolicznościach, jednak zawsze jest to oznaką problemów. Co znaczy kontrolka oleju? Wyjaśniamy!

Dwie różne kontrolki od oleju? O co chodzi?

Kontrolki od oleju
Dwie różne kontrolki oleju, jakie można spotkać w samochodach!

Na początek warto jest zwrócić uwagę na występowanie dwóch różnych kontrolek dot. oleju silnikowego. Czasami można spotkać pojazdy, w których występują dwie prezentowane tu czerwone ikonki na raz. Czy jednak oznaczają to samo? Jeśli nie, to jakie są różnice?

Opisowo w/w kontrolki można przedstawić następująco:

  • Kontrolka w kształcie tradycyjnego pojemnika na olej z kropelką
  • Kontrolka w kształcie strzykawki lub bagnetu do sprawdzania oleju z kropelką

Czerwona kontrolka w kształcie pojemnika na olej z kropelką? Co oznacza?

Na początek zaznaczmy, że dobrze jest wiedzieć, jakie kontrolki wyświetlić może deska rozdzielcza naszego samochodu. W przypadku, kiedy nie występują omawiane tu dwie kontrolki na raz, znaczyć to może, iż jedna z nich sygnalizuje wszystkie opisane tu problemy.

Jeśli zaś komputer naszego samochodu pozwala na pokazywanie tych dwóch odrębnych sygnalizacji, mamy nieco bardziej precyzyjne informacje, które mogą pozwolić na lepsze zdiagnozowanie ewentualnej awarii.

Kontrolka przypominająca kaganek na olej, czyli najbardziej powszechnie – kontrolka oleju oznacza zwykle niskie ciśnienie oleju, wykryty brak jego przepływu lub kompletny brak oleju czy bardzo niski jego poziom.

Kontrolka czerwona bagnet oleju – co oznacza?

Tu sprawa jest nieco prosta. Jeśli nasz pojazd jest zdolny do zakomunikowania w razie zaistniałej potrzeby dwóch różnych kontrolek olejowych, to czerwony bagnet (lub strzykawka) oznaczać będą konieczność fizycznego sprawdzenia poziomu oleju w naszym silniku. Kontrolka ta oznacza wykryty brak oleju lub bardzo niski jego poziom.

Kontrolka oleju – przyczyny występowania?

Przyczyn pojawiania się kontrolki oleju może być sporo. Oczywiście wspomnieliśmy już powyżej, że te, czerwone kontrolki pojawiają się, kiedy czujnik wykryje brak przepływu, niski poziom, czy brak ciśnienia oleju. Jednak te trzy bolączki mogą być objawami innych awarii. Co zatem może być bezpośrednią przyczyną pojawiania się kontrolki oleju? Dodajmy tylko, że w przypadku pojawienia się jakiejkolwiek czerwonej kontrolki, należy się niezwłocznie zatrzymać!

Kontrolka oleju nie znika? Co się dzieje?

Kiedy włączamy stacyjkę, kontrolka od oleju powinna się świecić, bo – rzecz jasna – silnik nie pracuje. Po uruchomieniu zapłonu, powinna zgasnąć. Jeśli tak się nie dzieje, oznacza to problem. Najczęstszą przyczyną utrzymującej się długo kontrolki oleju po uruchomieniu silnika jest niedrożny filtr olejowy. Niestety ten kosztujący zwykle kilkadziesiąt złotych element może być przyczyną poważniejszej awarii, jeśli kierowca przesadnie oszczędza przy wymianie oleju.

Warto nadmienić, że kontrolka oleju powinna zniknąć po uruchomieniu silnika mniej więcej po jednej do trzech sekund. Jeśli ten czas wydłuża się, może to oznaczać narastający problem, z którym powinniśmy się udać do warsztatu samochodowego!

Kolejną przyczyną niegasnącej lampki od oleju może być np. uszkodzony kabel biegnący od czujnika do komputera lub nawet sam czujnik.

Przepływ oleju wzbudzany jest przez specjalne urządzenie zwane pompą olejową. Jeśli uległa ona uszkodzeniu, jest zapowietrzona lub zalana olejem może również powodować niższe ciśnienie oleju w silniku, co zostanie wykryte przez czujnik i zasygnalizowane przez kontrolkę. Konieczna jest wtedy wizyta w warsztacie.

Nadmierne zużycie silnika również jest częstym powodem występowania kontrolki oleju. Niskie ciśnienie oleju powodowane może być przez zużyte elementy jak np. zawory, panewki, łożyska itp. Z pewnością spowoduje to mniejszy przepływ oleju w tzw. magistrali, a co za tym idzie wyrzucenie błędu przez komputer. Dodajmy, że w takim przypadku niezadbanie o należytą naprawę może skutkować skazaniem silnika na złomowanie lub remont kapitalny. A to kosztuje krocie!

Niski poziom oleju – jakie mogą być przyczyny?

Świecąca się kontrolka oleju może być również spowodowana przez jego brak. Co jednak powoduje niski poziom oleju?

Doświadczeni kierowcy z pewnością uśmiechną się w tym momencie i powiedzą, że to może być wszystko. Złośliwi od razu krzyną “uszczelka pod głowicą”! Tym czasem okazuje się, iż przyczyny ubywania oleju mogą okazać się całkiem błahymi!

Najczęściej olej wycieka poprzez zewnętrzne przewody, jeśli konstrukcja danego auta takowe przewiduje. W innym przypadku może to być nieszczelność uszczelki między miską olejową a silnikiem, czy nawet uszkodzony korek spustowy w misce olejowej. Są to banały, których naprawa jest śmiesznie tania, ale za to przeoczenie problemu i zignorowanie kontrolki może okazać się dla silnika i portfela kierowcy zgubne w skutkach!

Niestety ubywanie oleju może wiązać się też z poważniejszymi awariami. Jedną z nich może być rzeczywiście uszkodzenie uszczelki pod głowicą, jednak ta daje również inne objawy i to dużo wcześniej niż pojawienie się kontrolki od oleju. Niemniej jednak silnik, który spala olej lub gubi go w inny sposób należy jak najszybciej zregenerować. Chociaż tu warto nadmienić, iż istnieją specyficzne przypadki, w których branie oleju przez silnik jest zupełnie naturalne dla danego modelu!

Na koniec filtr olejowy. Już o nim pisaliśmy powyżej. Było o niedrożności. Warto pamiętać jednak, że niedrożny filtr lub taki, który został fizycznie uszkodzony, również może powodować znaczne ubytki w oleju silnikowym. W takim przypadku z pewnością zauważymy sporej wielkości plamy na asfalcie, specyficzny zapach, a jeśli podniesiemy maskę może nawet uda nam się zobaczyć cieknącą, czarną maź.

Ostatnią przyczyną ubywającego oleju, jaka chcielibyśmy tu wymienić, jest zatkana odma olejowa. Silniki zwykle mają zabezpieczenie przed nadmiernym ciśnieniem oleju. Jeśli cały system szwankuje, mocniejsze dodanie gazu, może spowodować wytryskiwaniem oleju kanałami awaryjnymi na zewnątrz. Wiązać się to może także z zatkaniem się tzw. “smoka olejowego”.

Czy zbyt duży poziom oleju może być groźny?

Zbyt wysoki poziom oleju silnikowego może być tak samo groźny jak jego brak. Do przelania oleju dochodzi, kiedy niewłaściwie się go kontroluje i błędnie interpretuje wskazania z bagnetu, po czym bez potrzeby dolewa się go.

Nadmiar oleju w obiegu może powodować uszkodzenia wspomniane wyżej: od filtra, przez pompę, po ewentualne przewody czy uszczelki nie mówiąc już o uszkodzeniach panewek, zaworów, czy np. zmiennej fazy rozrządu, która często sterowana jest ciśnieniem oleju. W przypadku silników Diesla może dojść nawet do sytuacji, w której silnik zacznie spalać olej zamiast paliwa, co sprawi, iż niemożliwe będzie zatrzymanie jego pracy (tzw. rozbieganie).

Podsumowanie

Kontrolka oleju, gdy się pojawia, nie wróży nic dobrego. Przyczyną jej występowania może być dosłownie błahostka jak też poważniejsza awaria. Ważne jest, by – przynajmniej wstępnie – wiedzieć, w czym rzecz i nie ignorować czerwonego znaczka na desce rozdzielczej. W przypadku wystąpienia omawianych tu sygnałów, należy niezwłocznie się zatrzymać (w bezpiecznym miejscu), zgasić silnik i sprawdzić poziom oleju. W przypadku jego braku – uzupełnić i próbować kontynuować jazdę. Jeśli kontrolka nie gaśnie albo znowu się pojawia, wizyta w warsztacie jest niestety niezbędna, a dalsza jazda niemożliwa! Lekceważenie czerwonej kontrolki smarowania z pewnością skaże nasz silnik na kapitalny remont albo całkowity niebyt!

AK



Nasza reklama koszulek z nadrukiem SUCHE KOSZULKI: t-shirt, koszulka, nadruk, bluza, kubek, poduszka, torba, etui na telefon!
Obserwuj i podziel się:
Facebook
Twitter

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *