Dlaczego nie należy oszczędzać na oponach!?

Opona samochodowa to jedyny element stykający się z nawierzchnią. Nic nie da posiadanie najlepszego na świecie auta, które będzie wyposażone w najnowszą i najbardziej sprawną technologię i rozwiązania techniczne, jeżeli opony nie będą należycie spełniały swojej funkcji. Niestety większość kierowców wciąż lekceważy ogumienie i nie przywiązuje do niego większej wagi… Dlaczego więc warto zadbać o opony i dlaczego nie wolno na nich oszczędzać?

Nie zapomnij o zmianie opon!

Na początek temat powszechnie znany. Całe szczęście większość kierowców dokonuje sezonowej wymiany opon, ale wciąż jednak zdarzają się tacy, którzy lekceważą tę konieczność albo kupują opony wielosezonowe myśląc, że to zapewni im bezpieczeństwo w każdych warunkach. Nic bardziej mylnego!

Chociaż żadne konkretne przepisy nie narzucają konieczności wymiany opon na zimówki czy opony letnie, to należy to robić. W razie jakiejkolwiek kolizji czy wypadku spowodowanego poślizgiem na oblodzonej drodze, w przypadku, kiedy okaże się, że założone były opony letnie, kierowca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.

Dlaczego trzeba zmieniać opony na zimowe albo letnie?

Przyczyny są dwie:

  • bieżnik: zimowe opony mają zwykle większy bieżnik, który zapewnia lepsze odprowadzanie wody, błota pośniegowego i zapewnia lepszą przyczepność na całkowicie zaśnieżonej drodze!
  • mieszanka gumy: zimowe opony zrobione są z innej gumy niż opony letnie. Opony letnie w warunkach zimowych sztywnieją, tracą swoją elastyczność i sprężystość, i nie radzą sobie na śliskiej nawierzchni tak dobrze jak zimówki. Opony zimowe z kolei w temperaturach letnich stają się nadmiernie miękkie, przez co również mogą się ślizgać i z pewnością tracą swoje właściwości jezdne. Są też bardziej narażone na uszkodzenia i zużycie przy wysokich temperaturach.

Kiedy zmieniać opony?

Zmianę opon z letnich na zimowe zaleca się, kiedy średnia dobowa temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Należy tu jednak pamiętać o tym, iż są to wartości graniczne, po osiągnięciu których nie należy z wymianą opon zwlekać. Średnia temperatura może oznaczać np. 14 stopni w dzień, a 0 w nocy. Drugi pomiar jest temperaturą zbyt niską dla opon letnich, zatem po prostu kiedy robi się już chłodno, należy podjąć się wymiany opon letnich na zimowe!

Opony letnie zakłada się, kiedy temperatura średnia dobowa przekracza 7 stopni Celsjusza. Jest to zatem sytuacja odwrotna do opisanej powyżej.

Jak przechowywać opony

Dobry bieżnik opony zimowej! foto: pixabay.com
Dobry bieżnik opony zimowej! foto: pixabay.com

Opony, oprócz jazdy na nich w odpowiednich warunkach, powinny być należycie składowane i przechowywane. Przede wszystkim nie powinny leżeć w skrajnych temperaturach. Nie zaleca się przechowywania opon w miejscu łatwo nagrzewającym się, ale też nie wolno ich trzymać w temperaturach niższych niż 5 stopni Celsjusza. Unikajmy też nadmiernej wilgoci, a jeśli opony były po zmianie mokre, należy je oczyścić i osuszyć. Warto też pomyśleć o preparatach konserwujących gumę.

Uwagę powinniśmy też przywiązywać do samych felg. Alufelgi – wbrew mitom – potrafią korodować i są podatne na uszkodzenia (głównie rantów), co może skutkować utratą dowodu rejestracyjnego! Felgi stalowe mają tendencję do korodowania, dlatego warto pomyśleć o ich regeneracji, co jest na tyle łatwe, że możliwe jest ich samodzielne zabezpieczenie!

Samo składowanie opon nie jest również bez znaczenia. Jeśli ogumienie jest ciągle założone na felgach i napompowane, koła układamy na płasko lub wieszamy na ściennym czy wolno stojącym wieszaku. Opony oddzielone od felg mogą, a nawet powinny stać pionowo, przy czym nie powinno nic na nich leżeć, ani też o nie opierać się.

Kiedy kupić nowe opony?

Przesadne oszczędzanie na oponach może mieć zgubne skutki. Oprócz zaniżonego komfortu jazdy, opony kiepskiej jakości (zwykle najtańsze albo – o zgrozo! – bieżnikowane!) znacząco wydłużają drogę hamowania i nie zapobiegają tzw. aqua-planningowi, czyli gromadzeniu się wody pod kołami (co równoznaczne jest z poślizgiem!).

Opony wymienia się, kiedy jeden poniższych parametrów nie spełnia norm:

  • bieżnik: kiedy jest starty i dojdzie do głębokości nalanych znaczników lub jest zużyty nierównomiernie, oponę należy wymienić. Wszelkiego rodzaju spękania opony i bieżnika również mogą kwalifikować ją do wymiany. Warto podjechać do warsztatu i skonsultować stan opon ze specjalistami.
  • wiek opony: przyjmuje się powszechnie, że opony mogą jeździć z naszym autem przez 10 lat, jednak jest to skrajnie niebezpieczne i z pewnością tak stare opony nie spełniają już dawno swojej funkcji i utraciły dawne właściwości. Za bezpieczną granicę przyjmuje się 6 lat. Po tym wieku oponę należy zutylizować!
  • uszkodzenia opony: tu sprawa jest jasna. Popękana guma, wybrzuszenia, „bicie” itp. kwalifikują opony samochodowe do utylizacji

Czy opony używane można sprzedać?

Nie ma prawa, które zabraniałoby sprzedawać używane opony, jednak jest jeden warunek: muszą to być części w pełni nadające się do użycia! Nie wolno sprzedawać opon wątpliwej jakości nawet, jeśli kupujący nie zgłasza lub nie zauważa żadnych mankamentów. Pamiętajmy, że sprzedając wadliwe ogumienie skazujemy kogoś na śmierć! Tutaj także pojawia się apel do kupujących – nie oszczędzajmy na oponach i kupujmy opony dobrej jakości i nowe. Posłużą dłużej i zapewnią nam bezpieczeństwo, dzięki któremu możemy także uniknąć kosztów związanych z naprawami…

AK

Nasza reklama koszulek z nadrukiem SUCHE KOSZULKI: t-shirt, koszulka, nadruk, bluza, kubek, poduszka, torba, etui na telefon!
Obserwuj i podziel się:

One comment

  1. Według mnie przede wszystkim nie powinno się oszczędzać na oponach. Ja na ten sezon kupiłem opony w klasie premium Yokohame Winter V905. Warto dołożyć parę stówek i nie kusić się na klasy ekonomiczne opon. Przerabiałem ten temat więc wiem.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *