Jak dbać o opony samochodowe?

Opony samochodowe charakteryzuje duża odporność na czynniki zewnętrzne i są stworzone do eksploatacji w trudnych warunkach. Zniosą naprawdę wiele – tysiące pokonanych kilometrów, nierówności na drogach i złą technikę jazdy. Niestety ich żywotność jest ograniczona i z czasem ogumienie traci swoje właściwości. Także niewłaściwe użytkowanie przyczynia się do przedwczesnego zużycia opon. Jak dbać o ogumienie, aby służyło przez wiele sezonów? O czym należy pamiętać, a czego się wystrzegać? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdują się poniżej.

Oznaczenia opon

Dokonując zakupu opon, powinno się zwracać uwagę na oznaczenia. Pozwalają one określić między innymi rozmiar opony, datę produkcji oraz indeks prędkości. Poniżej znajdują się najczęściej występujące oznaczenia.

  • Data produkcji – ta informacja znajduje się zawsze na boku opony. Ogumienie wyprodukowane po 2000 roku oznacza się 4-cyfrowym numerem. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień/miesiąc produkcji, dwie kolejne rok produkcji. Opony wyprodukowane przed 2000 rokiem, są oznaczone 3-cyfrowym numerem.
  • Rozmiar opony – oznaczenie rozmiaru znajduje się na bocznej krawędzi gumy. Przykładowy rozmiar 235/50 R 19 należy odczytać następująco: 235 oznacza szerokość (w milimetrach), 50 profil opony (wysokość w milimetrach), R to typ opony, a 19 to średnica felgi wyrażona w calach.
  • Litera “R” – taki symbol oznacza, że opona jest radialna, czyli miękka. Wszystkie opony do samochodów osobowych posiadają to oznaczenie.
  • Zima/lato/wielosezonowa – określenie, czy opona jest zimowa czy letnia, jest proste. Opona zimowa posiada symbol śnieżynki. Opona letnia nie ma takiego oznaczenia. Na oponie może pojawić się również symbol deszczu, co oznacza, że ogumienie jest dostosowane do jazdy po mokrej nawierzchni. Mogą też pojawić się litery M+S, który często występuje nie tylko na oponach zimowych, ale również całorocznych. Opony dostosowane do jazdy całorocznej są zwykle opatrzone symbolem 3PMSF, czyli śnieżynki na tle trzech szczytów.
  • Indeks prędkości opony – indeks prędkości oznacza maksymalną dopuszczalną prędkość opony i umieszczany jest na ścianie bocznej opony. Najczęstsze oznaczenia to T, H, V, W, Y (T – Vmax. = 190 km/h, Y – Vmax. = 300 km/h)
  • Indeks nośności opony – indeks nośności oznacza maksymalne dopuszczalne obciążenie na kołoW autach osobowych wynosi zwykle od (wg oznaczeń) 65 do 159 (od 250 kg na oponę do ponad 4 ton na oponę – auta ciężarowe). Oznaczenia występują przed literą indeksu prędkości np. 91V (oznacza to 615 kg i 240 km/h).
  • Lewa/prawa – opony mogą być przewidziane do założenia po lewej lub prawej stronie samochodu. W takim przypadku na krawędzi gumy znajdują się oznaczenia LEFT – lewa, RIGHT – prawa.
  • E4 – oznaczenie E4 świadczy o tym, że opona posiada europejską homologację.

Jak dbać o opony samochodowe?

Opona zimowa, duży bieżnik, zdjęcie: pixabay.com
Opona zimowa, duży bieżnik, zdjęcie: pixabay.com

Opony wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego wymagają starannej pielęgnacji. Po kilku latach używania należy je regularnie serwisować u wulkanizatora. Nie należy zapominać o wymianie opon z letnich na zimowe i odwrotnie. O niektóre kwestie można jednak zadbać samodzielnie. Jednym z najczęstszych powodów wpływających na przedwczesne zużycie opon, jest ciśnienie powietrza. Powinno być ono zgodne z wytycznymi podanymi przez producenta oraz dopasowane do obciążenia samochodu. Aby móc w każdej chwili skontrolować ciśnienie powietrza, warto wyposażyć się w manometr. Nie zaszkodzi również cykliczne konserwowanie opon ogólnodostępnymi preparatami.

Jak przechowywać opony?

Przed zdjęciem opon, należy zaznaczyć ich obecne położenie na osiach, czyli Lewy Przód-Prawy Przód, Lewy Tył-Prawy Tył (kolejno LP, PP, LT, PT). Umożliwi to ich rotację z przedniej osi na tylną. Ma to na celu zrównoważenie zużycia opon. Następnym krokiem, który ma przygotować opony do przechowania, jest ich dokładne umycie. Wystarczy użyć letnią wodę z dodatkiem szamponu do samochodów. Można także wykorzystać myjkę ciśnieniową. Dokładne oczyszczenie pozwoli na ocenienie ich ogólnego stanu. Następnie można zakonserwować je specjalnym preparatem i należy je dokładnie wysuszyć. Niestaranne wysuszenie prowadzi do korozji ogumienia. Podczas mycia nie powinno zapominać się o felgach. Dopiero tak starannie potraktowane opony są gotowe do przechowywania.

Opony założone na felgach układa się na stosie lub zawiesza na wieszaku (należy pamiętać, by nie porysować felg metalowym wieszakiem!). Te bez felg należy ustawić pionowo. Ogumienie należy chronić przed nadmierną ekspozycją na światło i składować w temperaturze od -5 do +25 stopni Celsjusza. Opony powinny znajdować się w suchym, dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Należy przetrzymywać je z dala od źródła ciepła, czyli pieców i kaloryferów oraz urządzeń elektrycznych. Podłoga w pomieszczeniach, gdzie znajdują się opony, powinna być czysta. Według Europejskiej Organizacji Opon i Kół (ETRTO) opony trzeba trzymać z dala od smarów, olejów, benzyny i węglowodorów, które mogą zniszczyć gumę. Warto już wcześniej przemyśleć, gdzie przechować opony. W żadnym wypadku nie można ich składować na zewnątrz. Promieniowanie UV i duża wilgotność nie działają korzystnie na ogumienie.

Jak jeździć, aby opona miała większą żywotność?

Powszechnie wiadomo, że niewłaściwa technika jazdy skraca żywotność opon. Czego nie robić i jakich manewrów bezwzględnie unikać, jeśli chce się korzystać z opon jak najdłużej? Gwałtowne ruszanie, hamowanie awaryjne oraz znaczne przekraczanie dozwolonych prędkości, przyczyniają się do niszczenia opon. Dlatego tak ważna jest zrównoważona, spokojna jazda. Należy również omijać studzienki kanalizacyjne, wysokie krawężniki, dziury, wyboje i inne przeszkody. Jednym z powodów szybszego zużycia opon jest przejeżdżanie przez progi zwalniające z niedostosowaną prędkością. Poprawa stylu jazdy z pewnością wpłynie na stan opon.

Co może uszkodzić oponę?

Oprócz wspomnianej powyżej nieprawidłowej techniki jazdy, do uszkodzenia opony mogą prowadzić także inne czynniki. Co może uszkodzić oponę?

  • Opony ze źle dobranym indeksem nośności – należy kupować wyłącznie opony o indeksie nośności podanym przez producenta. Decydując się na opony z wyższym indeksem niż zalecany, zmniejsza się bezpieczeństwo na drodze. Opony o wyższym indeksie nośności mogą być pokryte większą warstwą kordu, przez co nie można przewidzieć, jak zachowa się samochód w trakcie prowadzenia, przyspieszania lub nagłego hamowania.
  • Niekorzystne warunki atmosferyczne – do uszkodzenia opon przyczyniają się także warunki atmosferyczne. Promieniowanie UV i wysokie temperatury wpływają na starzenie się mieszanki gumowej, przez co pogarszają się właściwości jezdne opon. Mogą także pojawić się pęknięcia. Podobne działanie wykazują niskie temperatury, oblodzenie oraz śnieg.
  • Węglowodory – zagrożeniem dla opon są węglowodory, czyli paliwa, oleje i smary. Poprzez kontakt z nimi dochodzi do zmian wewnętrznych w ogumieniu. Zmieniają się właściwości gumy, która może się odkształcać i kruszyć.
  • Niekontrolowanie ciśnienia – równie ważne jest odpowiednie ciśnienie. Zbyt wysokie lub niskie ciśnienie w oponach przyczynia się do nierównomiernego wycierania bieżnika, dlatego należy regularnie dokonywać pomiarów.
  • Zapominanie o zmianie opon – jazda na oponach zimowych latem lub korzystanie z opon letnich zimą, także wpływa na żywotność ogumienia i przyczynia się do jego szybszego starzenia. 
  • Jazda z kołem zapasowym – w przypadku jazdy z kołem zapasowych z prędkością większą niż 80 km/h może również dojść do uszkodzenia opon i samego zapasu ze względu na nierównomierne rozłożenie masy na każde z kół.

Czy istnieją preparaty wydłużające życie opony?

W celu ochrony opon przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, warto je dodatkowo zabezpieczać. Na rynku dostępnych jest wiele produktów, które wydłużają żywotność opon. Najczęściej do konserwacji używa się żelu lub dressingu. Zastosowane preparaty tworzą warstwę ochronną. Zabezpiecza ona opony przed działaniem niekorzystnych warunków oraz przed pękaniem i wysychaniem. Dodatkowo poprawia elastyczność gumy, ułatwia czyszczenie opon i zapewnia im estetyczny wygląd.

Opony wielosezonowe – czy są dobre?

Wielu wiodących producentów posiada w swoim asortymencie opony wielosezonowe. Wybierając modele wiodących marek, można mieć pewność, że opony sprawdzą się w każdych warunkach. Pogoda w Polsce jest bardzo kapryśna i w okresie zimowym kierowcy skazani są na jazdę po wszystkich nawierzchniach, zarówno mokrych, jaki i oblodzonych lub zaśnieżonych. Opony wielosezonowe spełniają normy przewidziane zarówno dla opon letnich i zimowych, dlatego ostateczny wybór należy do kupującego. Duże znaczenie ma także to, jak odległe trasy się pokonuje i jak często korzysta się z auta. Dla osób, które jeżdżą bardzo dużo, korzystniejszą finansowo opcją jest zakup opon letnich i zimowych, ponieważ zwyczajnie posłużą dłużej. Decydując się na opony wielosezonowe trzeba liczyć się z tym, że szybciej się zestarzeją i mogą mieć nieco niższe parametry przyczepności i gorzej amortyzować nierówności.

Kiedy należy wymieniać opony zima/lato?

Zdaniem wielu ekspertów, opony z letnich na zimowe powinno zmienić się, jeśli średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Z opon zimowych można spokojnie korzystać również przy temperaturach 9-11 stopni Celsjusza. Oczywiście im wyższa temperatura, tym większe ryzyko uszkodzenia bieżnika. Dlatego, gdy temperatura przekracza 13 stopni, powinno wymienić się „zimówki” na opony letnie. Jazda na oponach zimowych przy tak wysokich temperaturach to większe ryzyko utraty przyczepności. Dodatkowo wydłużona jest droga hamowania, dlatego ze względu na bezpieczeństwo własne oraz innych użytkowników dróg, nie należy bagatelizować wymiany opon.

Warto pamiętać, że Polska jest jednym z ostatnich krajów, w którym nie obowiązuje zmiana opon z letnich na zimowe! W przypadku innych państw, przepisy są bardzo surowe i starannie przestrzegane. Okres użytkowania opon zimowych w innych krajach rozpoczyna się zwykle w listopadzie, a kończy w kwietniu.

Kiedy opona jest za stara i czym to grozi?

Należy pamiętać, aby nie jeździć na oponach starszych niż 10 lat (najlepiej nie przekraczać wieku 6 lat!). Nawet jeśli ich stan jest bez zarzutu, należy zakupić nowy komplet opon. Mieszanka gumowa, z której wykonane są opony, traci z wiekiem swoje właściwości. Zmniejsza się przyczepność opon oraz wydłuża droga hamowania, co stwarza niebezpieczeństwo na drodze. Po około 5 latach od rozpoczęcia użytkowania, warto raz do roku dokonać przeglądu opon w serwisie wulkanizacyjnym.

Najważniejsze jednak – ponad wszystkie powyższe argumenty – jest to, że opony to w zasadzie jedyny element samochodu, który styka się z nawierzchnią. Zatem żaden system wspomagający prowadzenie pojazdu nie pomoże, jeśli kierowca nie zadba o zdrowe ogumienie pojazdu!

Obserwuj i podziel się:
Facebook
Twitter

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *