Stuki w silniku – jakie są ich przyczyny?

Zdrowy silnik wydaje charakterystyczne dla siebie dźwięki określane jako cykanie, mrucznie, ciche klekotanie itp. Co robić, kiedy oprócz tych naturalnych dźwięków pojawią się gdzieś pod maską dodatkowe stuki cyklicznie powtarzające się wraz z obrotami motoru? Jak dochodzić sedna i co morze być przyczyną stukania w silniku? W tym artykule postaramy się rozjaśnić nieco ten temat!

Czy zużyty rozrząd stuka?

Mało kto zdaje sobie sprawę z istoty podzespołu jakim jest rozrząd. Jest to układ koła, paska i jego napinaczy (czasem zamiast paska stosuje się łańcuch), które synchronizują obroty wału korbowego z wałkami rozrządu, pracą pompy wody i być może też z innymi elementami układu. Pasek ten należy wymieniać co określoną przez producenta ilość przejechanych kilometrów lub 4 lata jeśli nie przekroczymy pierwszego limitu.

Zawory i ich sprężyny.

Cały układ jest zwykle schowany w obudowie i mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że stary pasek może się rozwarstwiać, a jego strzępy nierzadko łomoczą od wewnątrz o plastykową obudowę dając wrażenie, że coś stuka w silniku. Dodatkowe szmery mogą powodować zużyte rolki, po których prowadzony jest pasek albo zębatki łańcucha. Przypominamy, że zerwanie paska rozrządu może skutkować całkowitym zniszczeniem silnika.

Coś stuka w silniku? A może to zawory?

Z problemem stukających zaworów nierzadko borykają się kierowcy silników benzynowych z dodatkową instalacją LPG (ang. liquefied petroleum gas). Niektóre modele samochodów wyposażone są w zawory samoregulujące się, inne zaś – nie. W takim przypadku co 30 do 50 tys. przejechanych kilometrów należy udać się na regulację luzów zaworowych. Niestety w niektórych przypadkach odstępstwa od normy określanej przez producenta są tak duże, że konieczna jest naprawa głowicy i odpowiednie doszlifowanie zaworów, by nie stykały się z tłokami.

Drugą rzeczą jaka spotyka kierowców jeżdżących na LPG jest wypalenie gniazd zaworowych, co również wiąże się z koniecznością szlifu głowicy silnika.

Co jeśli silnik Diesla stuka za głośno?

W silnikach diesla, które są z natury nieco głośniejsze i ze względu na dużo wyższe ciśnienie w komorze spalania (zapłon nieiskrowy – kompresyjny), wydają klekoczący dźwięk. Czasem jednak ów typowy dla diesla klekot przeradza się w stukot. Może się to wiązać – podobnie jak w silnikach benzynowych – z wypaleniem gniazd zaworowych lub samych zaworów, ale też z wyrobieniem się popychaczy zaworowych zwłaszcza, jeżeli samochód ma przebieg przekraczający 250 tys. km.

Rozebrany silnik. Widoczny rozrząd na łańcuchu!

Co stuka w silniku po puszczeniu gazu?

Z zaworami związana może być jeszcze jedna, bardzo groźna dla silnika przypadłość (tak samo w Dieslu jak i silniku benzynowym!). Chodzi o spotykanie się zaworów z tłokiem. Taka sytuacja słyszalna jest najczęściej na biegu jałowym i jest to głośne wysoko brzmiące cykanie lub dodatkowy odgłos (mylony często z obróconą panewką korbową) delikatnego stukania przy opadaniu obrotów po dodaniu gazu. Podobne odgłosy mogą dawać też wspomniane wcześniej luzy zaworowe. Niemniej jednak w każdym przypadku wizyta w warsztacie jest nieodzowna, a w trakcie napraw, nie polecamy oszczędzania!

Jak stuka w silniku luźny tłok?

Częstym objawem – zwłaszcza, kiedy słabo dbamy o silnik – jest zużycie pierścieni tłokowych albo nawet luz powstający na sworzniu tłokowym. Wtedy da się słyszeć ciężki stukot, zwykle u dołu silnika lub po prostu głośna jego praca. Łatwo więc się stopniowo do tego problemu przyzwyczajać i go zlekceważyć, jednak warto wspomnieć, że w takim przypadku silnik może zacząć dymić (lub zbyt szybko zużyjemy DPF), jednak najczęściej będą to kłopoty z zapaleniem silnika. Nie lekceważmy więc tego problemu, nawet jeśli przekręcenie kluczyka w stacyjce nie przynosi efektu tylko sporadycznie!

Coś stuka przy ruszaniu lub dodawaniu gazu – co to może być?

Jeżeli coś stuka pod maską przy ruszaniu lub nagłym odpuszczaniu gazu, będzie to zapewne zużyte sprzęgło zwłaszcza, jeśli jest przy nim koło dwumasowe. Jeśli pojedyncze stuknięcia pojawiają się przy hamowaniu czy ruszaniu, dobrze jest też zastanowić się nad stanem elementów zawieszenia (zwykle drążki stabilizatora, ale czasem też zaciski hamulcowe). Przyczyn może być wiele, ale zwykle są one powiązane z innymi elementami niż silnik, czy bezpośrednio towarzyszącymi mu podzespołami.

Podsumowanie

Nietrudno się chyba domyślić, że stuki w silniku spowodowane mogą być przeróżnymi awariami od stosunkowo prostych w niwelacji luzów zaworowych do awarii układu korbowo-tłokowego. Niemniej jednak najważniejsze w tym wszystkim jest to, aby nie odwlekać zbytnio wizyty w warsztacie samochodowym, gdyż w takim przypadku dziwne odgłosy spod maski mogą doprowadzić nasz silnik jedynie na złom albo w najlepszym przypadku osuszyć nasze konta z pieniędzy!

Nasza reklama koszulek z nadrukiem SUCHE KOSZULKI: t-shirt, koszulka, nadruk, bluza, kubek, poduszka, torba, etui na telefon!

AK

Obserwuj i podziel się:

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *