Dobry mechanik samochodowy – jak go rozpoznać?

Oprócz tego, że samochód zostanie naprawiony, a po wyjeździe z warsztatu nie stanie po kilku kilometrach z tym samym problemem, jest chyba sprawą oczywistą. Nie oznacza to jednak, że mechanik, który nasz pojazd naprawiał jest dobrym mechanikiem. Jakie triki stosują warsztaty i jak się na tym poznać?

Moje auto często się psuje

Są marki aut o niechlubnej opinii awaryjnych. Nawet te mniej awaryjne często i nagle stają się bardziej awaryjne niż u innych posiadaczy tych samych modeli. Dlaczego?

Czasami warsztaty wykorzystują niewiedzę i naiwność klienta. Choć usterkę A naprawią rzetelnie i uczciwie (może nawet oferując konkurencyjną cenę?), to nagle w naszym samochodzie zaczynają pojawiać się niespodziewane awarie B i C, kontrolki itd. Wtedy zaczyna się koszmar każdego kierowcy, który zostawia wypłatę w warsztacie, bo ciągle coś trzeba poprawiać.

Wizyta u mechanika, źródło: pixabay.com
Wizyta u mechanika, źródło: pixabay.com

Niestety jest to stała praktyka nieuczciwych warsztatów. Naprawiając jedną usterkę często powoduje się poluzowanie jakiegoś wężyka lub zestraja się elementy tak, aby po pewnym czasie klient wrócił z niegroźnym problemem. Jest to działanie podlegające pod Kodeks Karny, ale zwykle nie da się go w żaden sposób udowodnić – chyba, że zastosujemy przemyślaną prowokację.

Uprzedzamy też, że częste występowanie usterek nie musi być działaniem celowym ze strony mechaników. Może wynikać z niekompetencji lub być zwykłym, losowym przypadkiem, dlatego też należy być bardzo powściągliwym z rzucaniem jakichkolwiek pomówień, za które my również możemy zostać pozwani!

Uważaj, co podpisujesz

Częstą praktyką warsztatów samochodowych jest podsuwanie klientowi druczka odbioru pojazdu po naprawie. Jeśli zauważymy tam stwierdzenie “auto sprawdziłem i nie wnoszę zastrzeżeń” lub podobne sformułowania, powinien włączyć się nam w podświadomości alarm.

Warsztaty zdają sobie sprawę, że klient oddając samochód do naprawy – zgodnie z polskim prawem – musi odebrać auto sprawne i gotowe do jazdy. Dlatego też zwykle nie ma żadnych problemów z reklamacjami i poprawkami, ale jeśli sprawa trafi do sądu warsztat jest chroniony wspomnianym wyżej oświadczeniem!

Opinia to ważna rzecz, ale…

Opinii o warsztatach najlepiej zasięgnąć osobiście pytając znajomych i prosząc o polecenie godnego zaufania warsztatu. Dobre doświadczenia innych ludzi zwiększają prawdopodobieństwo, że i nasza naprawa przebiegnie bez komplikacji.

Uważajmy jednak na opinie internetowe. Marketingowcy zdają sobie dobrze sprawę z tego, że większość ludzi szuka – przynajmniej od czasu do czasu – tego typu informacji w internecie. Ludzie bez namysłu czytają komentarze i patrzą na rankingowe gwiazdki. A te czasami mogą być elementem tzw. marketingu szeptanego (lub szemranego). Komentarze da się kupić lub spreparować je samodzielnie, więc także w tym miejmy ograniczone zaufanie.

Zażądaj starych podzespsołów

Na zakończenie jedna, prosta sprawa: zażądaj od warsztatu starych podzespołów. W przypadku wystąpienia spornej i problematycznej sytuacji nikt nie pozbędzie się dowodów. Jeśli warsztat wymieni np. sprawny element, będzie można wtedy dochodzić swoich spraw w sądzie. Poza tym mamy pewność, że nie płacimy za wymianę, która nie miała miejsca i jesteśmy w stanie zweryfikować później, czy dany problem został poprawnie zdiagnozowany.

Obserwuj i podziel się:
Facebook
Twitter

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *