Do czego nam są potrzebne witaminy z grupy B?

Witaminy, pomimo iż nie pełnią roli budulca organizmu oraz nie są źródłem energii, należą do związków niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Wpływają na prawidłowy przebieg wszystkich przemian w naszym ciele, ponieważ wchodzą w skład enzymów, które są odpowiedzialne za zachodzące w nim reakcje…

Dlaczego witaminy są aż tak ważne?

Najprościej tłumacząc bez witamin nie jesteśmy w stanie prawidłowo się rozwijać i cieszyć zdrowiem. Najczęściej witaminy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach lub w wodzie i tu zaliczymy witaminy z grupy B. Konsekwencją jest szybkie wchłanianie tych witamin, ale jednocześnie również szybkie usuwanie z organizmu np. z moczem, potem. W związku z tym nie są one magazynowane w naszym organizmie (poza witaminą B12, ale w małych ilościach), stąd łatwiej o ich niedobory.

Ponieważ nie kumulują się w organizmie, rzadko dochodzi do przedawkowania, chociaż takie przypadki też występują. Jednak najczęściej są spowodowane błędami w suplementacji. Co ciekawe, w przypadku witamin z grupy B, pojawienie się niedoborów jednej z nich bardzo często pociąga za sobą braki kolejnych. Warto więc pokrótce zapoznać się z funkcjami, jakie pełnią poszczególne witaminy z grupy B w naszym organizmie.

LISTA WITAMIN Z GRUPY B I ICH FUNKCJE W ORGANIZMIE:

Leki, witaminy - zdrowe czy nie?
Jakie właściwości mają w sobie witaminy? // źródło: pexels.com
  • witamina B1 (tiamina) – wpływa na prawidłowe działanie i regenerację układu nerwowego, odczuwanie bólu, gojenie się ran, oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy i pokarmowy. W przypadku niedoborów obserwuje się zmęczenie, senność, problemy z koncentracją i pamięcią, zmiany skórne.
  • witamina B2 (ryboflawina) – również wspomaga działanie układu nerwowego, immunologicznego oraz narządu wzroku. Zapewnia prawidłowy stan skóry, paznokci, włosów. Kiedy brakuje jej w naszym organizmie dochodzi do pojawienia się zmian w obrębie skóry i błon śluzowych, np. zajadów, stanów zapalnych, wypadania włosów.
  • witamina B3 (witamina PP, niacyna) – wpływa na poziom cukru we krwi, uczestniczy w syntezie hormonów płciowych, zapewnia prawidłowe działanie układu nerwowego, zdrowy stan skóry. Zbyt mała ilość prowadzi do problemów skórnych oraz neurologicznych.
  • witamina B5 (kwas pantotenowy) –  wpływa na prawidłowy stan skóry i błon śluzowych. Bierze udział w syntezie cholesterolu, powstawaniu przeciwciał.
  • witamina B6 (pirydoksyna) – wpływa na odporność naszego organizmu, jest niezbędna w syntezie hemoglobiny. Niedobory prowadzą rozwoju anemii, częściej dochodzi do infekcji
  • witamina B7 (witamina H, biotyna) – wpływa na prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci.
  • witamina B9 (kwas foliowy) – podczas ciąży zapewnia prawidłowy rozwój płodu, u osób dorosłych wspomaga m. in. układ krwiotwórczy. Gdy brakuje jej w naszym organizmie wzrasta ryzyko rozwoju anemii, zmian w układzie sercowo-naczyniowym, u kobiet w ciąży ryzyko poronienia bądź trwałego uszkodzenia płodu.
  • witamina B12 (kobalamina) – bierze udział w produkcji krwinek czerwonych oraz wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. W przypadku niedoborów dochodzi do rozwoju anemii złośliwej, wzrasta także ryzyko wystąpienia zawału serca czy udaru mózgu.
 

 


Poczytaj też o witaminie K:
https://szelazo.pl/k(…)itaminy-k-w-organizmie/

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *