Jak dbać o auto, by długo służyło?

Samochód dla jednych jest ulubionym członkiem rodziny, o który dba się jak o własne dziecko. Dla innych jest tylko narzędziem roboczym albo środkiem transportu do pracy, na zakupy, czy wyjazd wakacyjny. Niezależnie od przeznaczenia, każdy kierowca powinien wiedzieć, jak należy dbać o samochód, aby ten służył długo i zawsze był sprawny i dowiózł swojego właściciela wszędzie, gdzie tylko trzeba. Okazuje się, że należyte dbanie o auto może wydłużyć jego żywotność nawet dwukrotnie!

Silnik auta – jak o niego zadbać?

źródło: pixabay.com
klasyczny samochód – zabytek, źródło: pixabay.com

Silnik to ta część pod maską, w której dochodzi do spalania paliwa. Innymi słowy jest to element złożony z licznych podzespołów, który wytwarza moc przekazywaną później na skrzynie biegów i wreszcie – na koła!

W silniku mamy wiele bardzo obciążonych i trących jedna o drugą części. Mowa tu o cylindrach, tłokach, wale korbowym, panewkach, a nawet o zaworach, popychaczach zaworowych i wałkach rozrządu. Skoro w silniku zachodzi do spalania paliwa ciekłego, to wszystkie wymienione elementy oprócz tarcia, muszą znosić wysokie temperatury. I tu pojawia się rzecz, o której wielu z nas zapomina: olej silnikowy.

Olej silnikowy – kiedy wymienić i jaki wybrać?

Olej silnikowy zapewnia prawidłową pracę elementów bloku silnika. Odpowiedzialny jest m.in. za odprowadzanie i rozprowadzanie ciepła, ale przede wszystkim niweluje tarcie oraz oczyszcza kluczowe miejsca z opiłków i innych brudów. Niewymieniony na czas olej powoduje powstawanie nagaru w silniku oraz traci swoje właściwości smarne narażając tym samym blok silnika na poważne uszkodzenia. Kiedy wymienić olej? Najlepiej to robić co 15 tys. przejechanych kilometrów. Pod żadnym pozorem nie należy przekraczać 20 tys. km przebiegu na jednej zmianie oleju. Jaki wybrać olej? Najlepiej nabyć olej o właściwościach podanych przez producenta. Dla silników Diesla jest to zwykle parametr 10w-40, dla benzynowych 5w-40 (lepkość – gęstość). Wykwalifikowany mechanik powinien posiadać takie dane i dobrać za nas właściwy preparat. Nie należy tu również oszczędzać i kupować produkty tylko najwyższej jakości.

Rozrząd – co to jest i dlaczego jego wymiana jest tak ważna?

Rozrząd to zwykle pasek albo łańcuch, który poprzez układ kół pasowych, napinaczy przekazuje ruch obrotowy wału korbowego silnika na wałki rozrządu sterujące zaworami, tzw. pompę wody (płynu chłodzącego) i skrzynię biegów. W przypadku zerwania paska następuje desynchronizacja elementów, które powinny pracować spójnie przez co może dojść do nieodwracalnego uszkodzenia silnika. Wymiana rozrządu kompletnego zwykle jest dość kosztowna zarówno pod względem kosztów trudnej naprawy, jak i ceny samych części. Im większy i mocniejszy silnik tym wymiana rozrządu będzie droższa.

Kiedy wymienić rozrząd?

źródło: pixabay.com
stary silnik, źródło: pixabay.com

Jeśli nie mamy rzetelnej informacji, kiedy w naszym samochodzie (zwykle po zakupie auta używanego) ostatni raz dokonana była wymiana rozrządu, należy zrobić to od razu. Po prostu rzecz idzie tu o profilaktykę. Jeśli chodzi o interwał dokonywania w tej czynności wszystko zależy od marki pojazdu i typu zastosowanych rozwiązań technologicznych. Czas i przebieg po jakim należy wymienić rozrząd na nowy podaje producent samochodu lub założonego zamiennika rozrządu. Zwykle wymiana rozrządu powinna nastąpić po 50 – 120 tys. km lub 5-10 lat jazdy. Znaczy to tyle, że jeśli szybciej niż przez np. 5 lat pokonamy 120 tys. km należy rozrząd wymienić. Jeśli zaś zrobimy niewielki przebieg, ale upłynie podany przez producenta czas – również powinniśmy ten element oddać do naprawy. Warto o tym pamiętać, bo nie zadbawszy o to, łatwo możemy pozbyć się auta!

Pozostałe podzespoły i osprzęt silnika

Niektóre auta wymagają też wymiany oleju w skrzyni biegów lub dyferencjale. Właściwe dbanie o te elementy zapewni ich dłuższą żywotność, większą kulturę pracy i bezpieczeństwo. Do tego doliczyć należy sprzęgło, o czym dokładnie pisaliśmy w tym artykule.

Dalej idąc, nie należy dopuścić do sytuacji, kiedy w silniku pojawią się wycieki lub inne nieszczelności. Po przejechanych 150 tys. warto jest też sprawdzić stan turbosprężarki (jeśli takową posiadamy), gdyż jej uszkodzenie się podczas jazdy może zdewastować silnik prawie w takim stopniu jak zerwany rozrząd.

Warto też zadbać o dopalenie resztek osadzających się w filtrze DPF lub o jego regeneracji. Zapchany filtr cząstek stałych spowoduje unieruchomienie automatyczne pojazdu. Jeśli już mowa o filtrach, to przy wymianie oleju zwykle wymienia się filtr paliwa, kabinowy i powietrza. Bez tego samochód może tracić moc, a przy niedrożnym filtrze paliwa, może zwyczajnie nie odpalić.

Opony samochodowe – czy jest tu o co dbać?

Tak! Zacznijmy od opon. Większość kierowców dba o karoserię, wnętrze, silnik… Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z najbardziej oczywistej rzeczy: opony to jedyne 4 „rzeczy”, jakie stykają się z nawierzchnią. Systemy stabilizacji toru jazdy, ABS i mocny, sprawny silnik na nic się zdadzą bez zdrowych i dobrych jakościowo opon.

Należy zatem pamiętać, aby opony były nie tylko dobrej jakości (zapomnijmy o regenerowanych!) i dobrane do sezonu (zimowe, letnie)! Oprócz tego, pamiętajmy o regularnym wyważaniu kół, wymianie wentyli i prawidłowym ciśnieniu w oponach. Gwarantuje to lepszą przyczepność i trzymanie auta w zakrętach. Nie zapominajmy, że opona to pierwszy element samochodu, który przeciwstawia się nierównościom nawierzchni!

Zawieszenie auta – jeździ, ale może jeździć lepiej?

Zawieszenie odpowiedzialne jest za prawidłową pracę kół podczas kontaktu z nierównościami. Resorowanie i amortyzacja to nie tylko komfort jazdy, ale – przede wszystkim – bezpieczeństwo. Niesprawne amortyzatory sprawiają, że koła odbijają się na nierównościach jak piłka ping-pongowa. W takim przypadku koła tracą kontakt z nawierzchnią. Może to doprowadzić do nieoczekiwanego poślizgu lub znacząco wydłużyć drogę hamowania.

Dlatego właśnie należy na wszelkie nieprawidłowości związane z układem jezdnym reagować wizytą u mechanika. Nawet jeśli nie podejrzewamy awarii lub zużycia jakiegoś elementu zawieszenia, warto jest je skontrolować choćby przy okazji innych napraw. Do tego dodajmy jeszcze układ kierowniczy: maglownice, ślimak itp., no i oczywiście – sprawne hamulce!

Elektryka w samochodzie – co może pójść nie tak?

źródło: pexels
kontrolka ładowania, źródło: pexels

Prawda jest taka, że nawet kable w autach zużywają się. Regularnie (co ok. 60 tys. km) należy też wymienić świece zapłonowe lub żarowe (Diesel), by uniknąć problemow z szarpaniem, utratą mocy lub niemożnością zapłonu silnika.

Najczęściej ulegającym awariom elementem silnika jest jednak alternator, czyli samochodowa prądnica (więcej o tym TUTAJ). Kiedy pojawi się kontrolka informująca o braku ładowania, będzie już za późno. Sprawdzajmy więc i ten element.

Podsumowanie

Choć potencjalnych problemów z samochodem może być dużo, nie należy jednak panikować. Jeśli kontrolujemy stan mechaniki w naszym pojeździe na bieżąco, nie będziemy mieć raczej z autem żadnych, przykrych niespodzianek. Przestrzeganie kilku prostych czynności uchroni nas przed unieruchomieniem samochodu podczas podróży lub w drodze do pracy. Zatem dbajmy o nasze cacka, bo od ich stanu zależy bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu!

AK

Obserwuj i podziel się:

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *