Kontrolka ładowania – jakie mogą być przyczyny jej występowania?

Kontrolka ładowania lub inaczej kontrolka akumulatora to znak, że nasze auto straciło zdolność do ładowania baterii. Nie przejedziemy w takiej sytuacji zbyt wiele. W zasadzie – aby nie skończyć na lawecie – najlepiej jest się zatrzymać na pierwszym lepszym miejscu parkingowym i tam zastanawiać się co dalej. Jaka może być przyczyna tej nieprzyjemnej sygnalizacji o jakiejś awarii elektrycznej?

Kontrolka akumulatora – co robić?

Kontrolka ładowania, źródło: pexels
Kontrolka ładowania, źródło: pexels

Zatrzymać się i nie jechać dalej! Wszystkie kontrolki koloru czerwonego oznaczają, że samochód nie może lub nie powinien kontynuować jazdy i należy się natychmiast zatrzymać! Żółte oznaczają nieprawidłowość, z którą możemy dojechać do domu lub warsztatu, ale nie zagraża ona bezpieczeństwu naszemu i innych osób uczestniczących w ruchu. Wystąpienie na desce rozdzielczej – zwykle obok obrotomierza lub prędkościomierza ikonki akumulatora w kolorze czerwonym oznacza brak ładowania baterii samochodu. Część osób myli ją z niesprawnym akumulatorem, bo rozładowany akumulator nie daje iskry i auto gaśnie lub nie może odpalić. Jednak to tylko efekt końcowy braku ładowania. Przyczyn wystąpienia tej sygnalizacji może być wiele i nie zawsze są one łatwe do ustalenia nawet przez wykwalifikowany warsztat.

Kontrolka ładowania – przyczyny

Podstawową przyczyną pojawienia się kontrolki (takiej jak na dołączonym obrazku) jest brak ładowania akumulatora przy uruchomionym silniku. Nie rozwiązuje to jednak żadnego problemu, a wyjaśnia jedynie, że nie pracuje alternator. Problem jest o tyle groźny, że w przypadku aut benzynowych, po wyczerpaniu się samochodowej baterii, silnik gaśnie. W przypadku samochodów z silnikiem Diesla wyłączą się (prawdopodobnie) wszystkie systemy elektryczne, ale silnik powinien pracować (samozapłon). Nowsze auta mogą ów zapłon wyłączyć automatycznie ze względu na bezpieczeństwo – tak dzieje się w przypadku silników sterowanych komputerowo.

Brak ładowania akumulatora – uszkodzony alternator?

Wizyta u mechanika, źródło: pixabay.com
Wizyta u mechanika, źródło: pixabay.com

Tak, ale to bardzo ogólne pojęcie. Proces sprawdzania należy zacząć od podłączenia akumulatora do miernika, który pokarze nam napięcie prądu podczas pracy silnika. Zwykle powinno ono dochodzić do 14V.

Kontrolka ładowania może pojawić się w przypadku, kiedy alternator daje za mało Woltów lub wzbudza się zbyt wolno i zbyt długi czas mija do osiągnięcia 14V. Wtedy należy sprawdzić urządzenie w profesjonalnym warsztacie zajmującym się regeneracją alternatorów, w celu ustalenia, jaki element został uszkodzony.

Awaria regulatora napięcia – objawy

Jeśli kontrolka informująca o braku doładowania akumulatora pojawia się sporadycznie, chwilę po odpaleniu auta albo przy większym obciążeniu silnika (np. jazda z włączoną klimatyzacją), ale gaśnie po wyłączeniu i włączeniu motoru, prawdopodobnie został uszkodzony regulator napięcia, który jest elementem alternatora. Wymiana nie jest zwykle kosztowna, a ceny podzespołu zaczynają się już od ok 20 zł. Jeśli nie zadbamy o to zawczasu, urządzenie ulegnie całkowitemu uszkodzeniu i kontrolka już nie zgaśnie…

Ślizgający się pasek klinowy

Zwykle w samochodach stosowane są wielorowkowe paski klinowe sprzęgające z obrotami silnika kompresor klimatyzacji i alternator. Ślizgający się pasek klinowy lub jego całkowite zerwanie spowoduje brak lub niedobór ładowania akumulatora, co zaowocuje pojawieniem się omawianej tu kontrolki. Dodatkowo pojawić się tu mogą dźwięki: piski przy ruszaniu, ćwierkanie podczas jazdy lub inne szumy, lub szmery. W takim jednak przypadku warto sprawdzić też (jeśli występuje) sprzęgło alternatora i jego łożyska, które mogą obciążać jego ruch obrotowy.

Kable w samochodzie to podstawa

Zwykle brak ładowania akumulatora lub jego niedoładowanie pojawia się w przypadku uszkodzenia okablowania. Może mieć to różnorakie przyczyny np. przegryzienie ich przez kunę albo szczura. Zdarza się też czasem, że od ruchów auta lub wysokiej temperatury któraś wiązka się przełamie, przetrze albo przetopi. Wtedy należy bez dwóch zdań zadbać o wymianę okablowania. Może to ciągnąć za sobą kilkusetzłotowe koszty, ale naprawdę warto to zrobić tym bardziej, jeśli naprawy awarii omówionych powyżej nie dały pożądanego rezultatu! Zadbajmy też o styki na łączeniach przewodów.

Kiedy wymienić alternator w całości, a kiedy go regenerować?

Tak zwana regeneracja alternatora przydaje się w przypadku mniejszych jego usterek: szczotki, regulator. Jeśli przepali się całe uzwojenie i/lub kilka jego elementów na raz, koszty naprawy mogą przekroczyć zakup urządzenia w całości. Jeśli też liczne drobnostki nie przynoszą pozytywnych rezultatów i problem wciąż się pojawia dobrze jest wymienić alternator na nowy. Do tego zawsze wymieniamy paski, napinacze i sprzęgła.

Co innego może spowodować ładowania akumulatora w samochodzie?

Tutaj ciężko jest zdiagnozować problem bez analizy konkretnego przypadku. Ale warto się zastanowić nad wymianą świec, kabli zapłonowych i cewki zapłonowej. Pojawianie się nieoczekiwanych kontrolek może również powodować wadliwy komputer (ECU), ale tu już zalecamy wizytę w dobrym warsztacie.

A o tym, co zrobić, gdy auto odmówi posłuszeństwa na środku drogi pisaliśmy w TYM ARTYKULE!

AK

Obserwuj i podziel się:

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *